top of page

From Softpower to Goods: Alternative Forms of Exhibitions and

Populist Artistic Practices in Post-1990s East Asian Art
『소프트파워에서 굿즈까지』

Table of Contents

 

Prologue
We need a specialized scholarly book on East Asian contemporary Art
Why East Asian contemporary Art?
How can we define East Asian-ness in contemporary art?
Where does the title From Softpower to Goods come from?

 

Ch. 1 Global Perspective of Local Softpower: Tokyo Pop Art and the Betrayal of Otaku
Eliot's Bye, bye Kitty!
The 1965 generation and the advent of Otaku art 
Murakami's Softpower
Eliot's "Local" Aida
Either dark or bright side of populist artistic strategies in Non-western art

 

Ch. 2 Japanese Alternative Space and the Beginning of Communist Art: Nakamura Masato
The 1990s Japanese art world and street art events
From Mcdonald to "Akihabara"
A type of Japanese Alternative Space: Command N
Urban redevelopment and the community art center: 3331 Art Chiyoda
The survival of alternative exhibition spaces and the future of community art

 

Ch. 3 Marketplace as the Alternative Exhibition Spaces and Chinese Contemporary Art
After China/Avant-garde: The rise of alternative exhibition spaces and Chinese Experimental Art
New History Group: Invading Mcdonald 
Supermarket and the Shanghai Shopping Center
The globalization of Chinese art world in 2000s and Chinese experimental art 

 

Ch. 4 Made in China in Chinese Contemporary Art and Chinese Laborers
Object trespassing borderlines and Chinese contemporary art
Ai Weiwei's Sunflower Seeds
Ni Haifung's Paraprouction
Toward alternative capitalistic system

 

Ch. 5 Art in Urban Center and the Deconstruction of Placeness: Jongro Arts and Unofficial History of Exhibition History (South Korea)
Jongro: Vacant spaces in urban centers
Junghwa Choi's Motel Cactus set and another space in Jongro  
Okin Collective: Leaving Okin-Dong
7 1/2's Cryptographic Imagination and Screw Poem
Jongro, for whom the death bell tolls.

 

Ch. 6 Before Goods: Art Populist and Self-organization Tactics by the Second Generation Alternative Spaces in the Hongik University Area

(South Korea) 
Questioning the Useless of Alternative Spaces
The rise of the second generation alternative spaces in 2000s
Gentrification of the Hongik University Area
Advocating Populist-Approach toward "Culture Exhibition": The Lab of Preparat
Populist artistic tactics through on-line galleries: Gallery King
The protection movement of small businesses in the HU area: That Culture 
Learning from the second generation of alternative spaces in the HU area  

Endnote
Image Permission
Bibliography

Author: Dong-Yeon Koh
Dahal Media, Seoul, 2018.
Language: Korean
Pages: 264
ISBN : 979-11-86306-79-6 93600
Category: East Asian Arts, Contemporary Art, Alternative Spaces, Artist's Collectives, Pop Art, Urban Redevelopment, Art Policy
Link (Korean)
https://book.naver.com/bookdb/book_detail.nhn?bid=13205539

------------------------------------------ 

목차

프롤로그 동아시아 현대미술에 대한 전문 비평서가 필요하다
왜 동아시아 현대미술계인가? / 왜 1990년대 이후인가? / 현대미술에서 ‘동아시아성’은 
어떻게 규정되어야 하는가? / 제목 ‘소프트 파워에서 굿즈’: 어디에서 유래하였는가?

제1장 로컬 소프트 파워의 전 지구적인 해석: 도쿄 팝아트와 오타쿠의 배신 
엘리엇의 《바이바이 키티》 
1965세대와 오타쿠 미술의 등장 
무라카미의 ‘소프트 파워’ 
엘리엇의 ‘로컬’ 아이다 
비서구권 예술대중화 전략의 음과 양 

제2장 일본식 대안공간과 커뮤니티 아트의 시작: 나카무라 마사토 
1990년대 일본 미술계와 거리 예술전 
맥도널드에서 ‘아키하바라’로 
일본식 대안공간의 한 유형: 코만도 N 
도시 재개발과 커뮤니티 아트센터: 3331 아트 치요다 
대안적 전시공간의 존립과 커뮤니티 아트의 미래 

제3장 1990년대 대안적 전시장으로서의 마켓플레이스와 중국의 실험예술 
《중국현대예술전》 이후: 대안적 전시장의 등장과 중국 미술계 
새로운 역사 그룹: 맥도널드를 침투하다 
《슈퍼마켓 예술전》과 상해 쇼핑센터 
2000년대 중국미술계의 전 지구화와 중국의 실험예술 

제4장 중국 미술 속 메이드인 차이나 현상과 중국의 노동자 
국경을 넘나드는 오브제와 중국의 현대미술
아이웨이웨이의 <해바라기씨들> 
니하이펭의 ‘파라프로덕션’ 
대안적인 자본주의 체제를 향하여 

제5장 도심 속의 예술과 장소성의 해체: 종로 예술 및 전시기획 소사 
종로: 구도심의 틈새 공간 
최정화의 <모텔 선인장>과 종로 속 ‘또 다른 공간’ 
옥인콜렉티브: 옥인동을 떠나다 
7 1/2의 《암호적 상상》과 ‘나사시’ 
종로는 누구를 위하여 죽음의 종을 울리는가? 

제6장 《굿-즈》 이전: 홍대 앞 2세대 대안공간의 예술대중화와 자기조직화 전략 
대안공간 ‘무용론’ 
2000년대 중반 2세대 대안공간의 등장 
홍대 앞 젠트리피케이션 
대중문화기획을 표방하며: 프레파라트연구소 
온라인 갤러리를 통한 예술대중화: 갤러리킹 
홍대 앞 소상공인 보호운동으로: 그문화 
홍대 앞 2세대 대안공간으로부터 배우다 

미주 
이미지 저작권 
참고문헌

© 2018. Koh, Dong-Yeon
 

bottom of page