top of page

Staying Alive: Surviving Tales of Today’s Curators,
고동연, 신현진 (공저),

『Staying Alive: 우리시대 큐레이터 생존기』

Table of Contents

Prologue : The "Real" Guide to the Survivor of Curators /Dong-Yeon Koh, and Hyunjin Shin

 

Ch. 1 The Curator's Role is Changing 
Curator as an art policy maker /Mihee Ahn
The ecology of the art world and social enterprise "Can" /Sunghee Kim
Critic and curator, their differences and similarities/ Jongil Kim
I quit my career as a curator /Yoonsun Shin

 

Ch. 2 Curator and Artist, Creating through Collaboration 
Curator's role and artist's role /Heejin Kim
A young curator building up the network with artists /Daun Lim
Artists and staffs are friends sharing the belief /Jangyeonho Kim

 

Ch. 3 Social Realities for Professional Curators  
Outsourcing as the prevailing method of hiring /Heejin Kim
The status of professional curators, temporarily employed /Jonggil Kim
The curators within the institution, supported by conglomerate /Vivian Sooni Kim                                                                         

 

Ch. 4 Curator Outside of the Traditional Art Institution 
Sarubia Dabang as the subsidiary place for art market /Sunghee Kim
Populist Project in Art by Gallery King /Bye Hong
The birth of Archive Bom and the age of consilience /Yuli Yoon

 

Ch. 5 Staying Alive: Survive As a Curator 
Curator's Administrative Skills /Sunghee Kim
Curator needs personal expertise /Heejin Kim
Curator who is a shadowy figure providing with the platform /Daehyung Lee

 

Biography of Interviewee  
Epilogue

 

Author: Dong-Yeon Koh and Hyunjin Shin
Dahal Media, Seoul, 2018.
Language: Korean
Pages: 288
ISBN : 979-11-86306-58-1
Category: Art Policy, Curatorial Studies, Arts Management, Independent Curatoriaship
Link (Korean)
https://book.naver.com/bookdb/book_detail.nhn?bid=11185301


------------------------------------------

『Staying Alive: 우리시대 큐레이터 생존기』

 

목차 

프롤로그 : 큐레이터로 살아남기 위한 ‘진짜’ 입문서    /고동연, 신현진

 

1장 큐레이터의 역할이 변하고 있다 
예술정책가로서의 큐레이터                         /안미희
예술생태계와 사회적 기업 ‘캔’                      /김성희
비평가와 큐레이터, 그 차이와 접점              /김종길  
나는 큐레이터를 그만두었다                        /신윤선

2장 협업하며 창조하다 큐레이터와 작가 
큐레이터의 역할, 그리고 작가의 역할           /김희진
젊은 큐레이터와 작가들의 관계 맺기            /임다운
작가나 스태프는 신념을 공유하는 벗            /김장연호

3장 전문직 큐레이터의 사회적 현실  
아웃 소싱의 고용방식                                  /김희진
전문계약직 큐레이터의 직위                        /김종길
대기업 후원기관의 큐레이터                        /비비안 순이 킴

 

4장 전통적인 기관 밖의 큐레이터들 
미술시장 보충공간으로서의 사루비아다방    /김성희
갤러리킹의 예술대중화 프로젝트                 /바이홍
아카이브 봄의 탄생과 통섭의 시대               /윤율리

 

5장 Staying Alive 큐레이터로 살아남기 
큐레이터의 행정력                                       /김성희
자신만의 전문성이 필요하다                        /김희진
플랫폼을 제공하는 쉐도우                           /이대형

 

인터뷰 참여 큐레이터 소개  
에필로그

© 2018. Koh, Dong-Yeon
 

bottom of page